Skip to content

צ'אט-בוט, עוזר קולי? האם "ישויות דיגיטליות"​ הן העולם החדש?

פורסם במקור ב22 בפבואר 2020


צ'אט-בוט, עוזר קולי? האם "ישויות דיגיטליות" הן העולם החדש?

אי אפשר להישאר אדישים כלפי מרוץ החימוש שמתרחש מתחת לאפנו, חברות הטכנולוגיה  הגדולות(אמאזון , פייסבוק , גוגל , אפל ומייקרוסופט) שכל אחת מהן הצטיידה בעוזרת קולית מתוחכמת משלה אמאזון – אלקסה , פייסבוק – פייסבוק אמ , גוגל – גוגל הום , אפל –  סירי , ומייקרוסופט- קורטונה.

תחרות אלגוריתמית מסקרנת מלווה במכשירים מעניינים כמו אמאזון – אקו , גוגל הום ורבים אחרים מתחילם לממש את חזונם של סופרי המדע הבדיוני של המאה שעברה.

"הסימביוזה אדם – מכונה"  דור 3 מתחילה לרקום עור גידים , מהבנה של משימות פשוטות החל מ"נגן לי את השיר הזה", "תתקשר ל..", "מצא לי את התשובה לשאלה [#######]".

אנחנו נמצאים על מפתן הדלת לפתרונות של משימות מסובכות הרבה יותר, "תעשה לי קו"ח" , "תכין לי מצגת תמונות מכל הטיול בדרום אמריקה", "תעשה לי פלייליסט רוק שנות ה90" וכו'.

אני לא יודע אם שמתם לב, כיום כמעט בכל אתר אינטרנט נמצא צ'אט אוטומטי שאמור להקל עלינו בחיפוש באתר ובתכניו, כיום ביפן ישנם בתי מלון בלי פקידי קבלה, תבינו כמה מהר הטכנולוגיה הזאת מתקדמת.

בקיצור השאלה הגדולה לאן ממשיכים מכאן?

קורטנה ו- Google Assistant מתחיליות להיות חכמות יותר ויותר, עם תזכורות והמלצות לפי הקשר,  הן אמורות לייעל את היעילות שלנו יחד עם חידושים מרתקים, המשלבים ראייה ממוחשבת ואלגוריתמים מתוחכמים של למידת מכונה. אלכסה בונה מערכת אקולוגית מגוונת של כישורי צד ג ', גוגל ומיקרוסופט בעקבותיה.

ענקיות הטכנולוגיה שמשקיעות בתחום מייצרות כלים בשביל ליישם את הטכנולוגיה הזו על כל דבר, החל משיווק בדואר אלקטרוני, מסחר אלקטרוני ועד מעקב אחר הוצאות וניהול. יישומים עסקיים ומקרי שימוש אלה הם רק מה שראינו עד כה.

זה לא משנה איך תקראו לזה עוזר דיגיטלי, עוזר וירטואלי או עוזר קולי, הכוונה היא  לסוכן או אפליקציה המאפשרים למשתמשים לשאול שאלות או לתת פקודות באמצעות ה- NL(שפה טבעית). עוזר וירטואלי יכול להתקיים בצורות רבות ושונות, בין אם זה בסמארטפון או בשולחן העבודה, ברמקול מחובר, או להתקשר לאפליקציות ושירותים ספציפיים כשאתה זקוק לו.

החל מאמצע המאה שעברה , התחילו לדון בתקשורת שבין אדם ומכונה, חלוצי הטכנולוגיה רצו ליישם את הרעיון של ישות דיגיטלית ש"חיה" לצד בני האדם, לקח זמן, עברנו כמה מהפכות החל מכרטיסי ניקוב, קידוד רגיל, ממשקים גרפיים ועכשיו הגיע הזמן לחזור למקורות, תקשורת טבעית, כמו שבני אדם מתקשרים אחד עם השני. בכירי גוגל מחפשים דרכים טבעיות לייצר אינטראקציה בין המכונה לאדם, שיחה בין אישית היא הצורה הטבעית הכי מוכרת לאדם כיום, וכולנו עושים את זה בצורה טבעית לכן טבעי שהתקשורת עם העוזרים האישיים תתבצע כך.

הבחנה חשובה אחת היא הפרדת עוזר וירטואלי מצ'אט בוט. צ'אט בוטים מספקים חוויה דומה מאוד: ממשק שיחה דרכו משתמש מתקשר עם סוכן וירטואלי. אך היקפן צר יותר מעוזרים וירטואליים, הזמינים יותר בכל דרך חוויות דיגיטליות ומשמשים מגוון רחב יותר של שימושים.

אמצעי תקשורת NL (צ'אט בוטים בדרך כלל משתמשים בצ'ט מבוסס טקסט לעומת שיחה שהופעלה באמצעות קול), אפשרי לחשוב על צ'אט בוטים כאפליקציה ממוקדת, של מה שעוזר וירטואלי יכול לעשות. מנכ"ל מיקרוסופט, סטיה נדלה ודויד מרקוס, ראש מוצרי ההודעות בפייסבוק, הביעו שניהם רגשות דומים הממצבים את הצ'וטים כגרסה חדשה של אפליקציה. אם אתה מסתכל על ספריות הבוטים של Messenger ו- Facebook, התשובה כבר נמצאת שם רואים את המאמצים שעושים בתחום.

צ'אט-בוטים מתחילים להיות הרבה יותר חכמים, עבור עסקים, התפקיד העיקרי שלהם הוא כ"סוכן וירטואלי" עבור האפליקציה, מותג או שירות ספציפי שמנגיש את השירות טוב יותר ללקוח. צ'אט-בוטים עוזרים ללקוחות לבצע דברים כמו תכנון נסיעות, קניות והשלמות עסקאות מסחר אלקטרוני, או לקבל מידע על תמיכת לקוחות ולהגיש כרטיסי תמיכה באמצעות ממשק שיחה. אם צ'אט בוט הוא סוכן וירטואלי המוגדר למשימה באפליקציה ספציפית, אז עוזר וירטואלי זה מה שקורה כשאתה מעניק ל- AI שלטון חופשי בכל מערכת הפעלה.

הקשר כשירות

הערך של עוזר וירטואלי הוא שבכל מקום  שבו אתם נמצאים, הוא אמור לתת לכם את המידע המותאם שאתם צריכים לפעמים לפני שאתם אפילו יודעים שאתם צריכים אותו, המטרה בסופו של דבר היא להקל על חיי היום יום שלנו באמצעות טכנולוגיה.

זה לא סוד שענקיות הטכנולוגיה עובדות שעות נוספות בשביל להעצים את השירותים של העוזרים הקוליים עם יכולות של סנכרון בין מכשירים, תזכורות מבוססות מיקום , ותזמונים בשביל ההתחייבות היום יומיות.

דוגמת מייקרוסופט, כבר היום היא מבקשת לייצר מעטפת שתכלול את שירותי אופיס, הדפדפן שלה אדג' , וכמובן להתממשק לענן בonedrive, גם השימוש בazure פלטפורמת הענן שלה לטובת ארגונים זה משהו שמייקרוסופט שמה עליו דגש בשביל להעצים את היכולות העסקיות של ארגונים, וכן לייצר סביבת עבודה וסביבת חיים פרטיים שהעוזר הווירטואלי ישתלב בה בקלות וידע מתי להציע כל דבר. האצה בתחום נגרמה עקב כל ההתפתחויות האחרונות בענפי הבינה המלאכותית , כמו למידה עמוקה, רשתות נוירונים, בלשנות חישובית, פיתוחים צד שלישי וכדומה.

אלקסה לעסקים כיום יכולה להשתלב בארגונים הם יכולת תיאום של שיחות ועידה, שימוש במשאבי הארגון ועוד פונקציות שונות.

בארגוניים רבים כבר עושים שימושים מרתקים, הקמה של מאגרי מידע שיתופיים בארגון ויכולת אחזור מידע רלוונטי בפגישות, תיאום פגישה ולוחות זמניים גלובליים, כיום ישנב אפילו רשת בתי מלון שמכניסה מכשיר "עוזר וירטואלי כמו אקו-אלקסה בכל חדר במלון, בשביל להפוך את החדר לאוטומטי.

הצעד הבא הוא הפיכה של המיומנות הקיימות לנגישות ובשביל זה צריך ליצור המון אינטגרציות וסטנדרטיזציה של הנתונים, וכמובן שלייצר api פתוחים.

כיום יש סטארטפים נהדרים בתחום, שעובדים שעות נוספות בשביל לייצר את העתיד, להערכתי התחום יצבור תאוצה בשנים הקרובות בעקבות החידושים באוטומציה ,רובוטיקה, מכוניות אוטונומיות ועוד. סביבת החיים שלנו משתנה בקצב מסחרר, והרגע שבו עוזר קולי, צ'אט בוט כבר יהפכו להיות יישויות דיגטליות בפני עצמן הוא לא רחוק.

בסופו של דבר העניין יסתכם בדבר אחד, כמה ערך  הישויות הדיגיטליות יביאו לנו כבני אדם".

בבילוגרפיה

https://medium.com/enrique-dans/intelligent-virtual-assistants-the-next-frontier-d22ddf08bf44
https://medium.com/better-humans/how-to-train-and-use-a-virtual-assistant-to-multiply-your-time-ef15b910da68
https://medium.com/pcmag-access/virtual-assistants-and-what-can-you-do-with-them-45a4485e6210